linkedin 6-lille

30 opslagsideer til LinkedIn

Åh, hvad skal jeg poste på LinkedIn. Du kløer dig i håret og tænker. Og tænker. Og tænker. Men der kommer bare ikke nogle gode ideer…

Kender du den situation?

Formodentligt. Men glæd dig nu over, at du aldrig ender der igen, fordi med nedenstående ideer og temaer, så løber du aldrig igen tør for opslagsideer til LinkedIn

30 opslagsideer

1. De bedste pointer/læringer, som du tog med dig fra

LinkedIn er generelt helt vilde med gode råd, og derfor er det en bonus og få den komprimerede version, hvor du har sorteret de bedste pointer ud fra

  • Den sidste bog du læste
  • Den sidste podcast du hørte
  • Det sidste foredrag du deltog i
  • Det sidste webinar du deltog i

2. Hvad synes du om seneste nyt?

Kommenter på seneste nyt inden for din industri i et LinkedIn opslag. Måske du kan komme omkring et perspektiv, som ikke blev fremstillet i medierne. Du kan også komme med en personlig vinkel, hvor seneste nyt har indvirkning på din virksomhed.

3. Inspiration

Del noget som inspirerer dig med dit netværk. Fra hvem og hvor henter du ny inspiration? En gåtur, træning, fra en snak med din farfar eller mentor? Del det med dit netværk og spørg hvor de henter inspiration. Personligt får jeg selv inspiration, når jeg har mulighed for at koble af. Og så er en god kop kaffe og mine strikkepinde også en del af opskriften. Jeg kan godt lide denne type opslag fordi, at den viser en personlig side koblet med det professionelle. Og det personlige aspekt, uden at det fylder for meget, vinder godt ind på LinkedIn.

4. Dagens, ugens eller månedens største sejr

LinkedIn er et personligt medie, hvor folk deler personlige erfaringer fra deres arbejdsliv. Og denne er en af dem. Dertil skal det siges, at vi elsker allesammen en succeshistorie, og derfor medfører denne type posts ofte et stort engagement.

5. Dos & don’ts

Er altid populære ligesom X antal gode råd er populært. Del dos and don’ts for online møder på teams. Del dos and don’ts for netværksmøder eller en faglige disciplin inden for dit fag. Du skal ikke være bange for at dele det mere nørdede indhold på LinkedIn, men publikum er bare mindre, og derfor vil du sjældent får lige så meget engagement. Men, men, men det er ikke en dårlig ting. Det betyder blot, at du skal have realistiske forventninger.

6. Fremhæv de gode, sjove eller imponerende eksempler

Jeg oplever ofte, at folk i mit netværk deler reklamer, som er gået viralt – eller bare virkelig gode reklamer, dem der som rører os helt inde i hjertekuglen. Er der en virksomhed, som virkelig har nailet den i forhold til X eller Y?

Her skal du huske og tage virksomheden, det giver ofte større eksponering. Måske de ender med at dele dit opslag. 

7. Besvar typiske spørgsmål fra kunder

Får du mange af de samme spørgsmål fra kunder? Og kunne dine svar være brugbare for et større målgruppe end lige dine kunder? Så bør du overveje og dele dem på LinkedIn.

8. Fortæl din holdning

Er der et emne i din industri, som deler vandene? Lav et opslag og argumenter for din side af sagen og bed dit netværk om at byde ind med perspektiver

Børsen viste for noget tid tilbage en forside og en artikel med de 20 mest betydningsfulde bestyrelsesformænd. Og der var kun mænd iblandt. Det fik en masse til at byde ind med, hvorfor de mente, at der var et problem med denne fordeling, og hvad løsningen kunne være.

I sådan en type opslag er det vigtigt, at når man byder ind til debat, at man holder det i en ordentlig tone. Desuden at ens opslag består af saglige argumenter, og at man ikke præsentere det i en vred eller sur tone.

9. Find spå-kuglen frem

Okay du skal ikke spå om fremtiden, men vi elsker alle sammen forudsigelser omkring fremtiden – uanset branche. Det er bare helt vildt interessant.

Har du nogle forudsigelser omkring hvordan din industri kommer til at se ud i fremtiden, så del. Der vil ofte være et stort engagement omkring disse posts.

10. Top X

Som mennesker er vi dovne, og derfor elsker vi, når andre har sorteret og fundet de bedste eksempler frem til os. Det er bare fedt. Det kunne eksempelvis være:

  • Top X bedste bøger inden for din industri
  • Top X bedste podcast som gavner dit arbejdsliv
  • Top X grunde til hvorfor at hjemmearbejde fungerer godt for dig

11. Del data på en sjov måde

Er der en ny undersøgelse ude eller er der nogle relevante tal og dele med dit netværk, så del dem i en infografik. Det gør tørre tal sprøde igen. Brug medier som Canva til at lave en infografik. Det er ultra nemt

12. Din vej hertil

Måske du startede som økonomistuderende og endte som HR ansvarlig, fordi du opdagede at du elsker mennesker. Måske altid har villet være brandmænd, men fandt en kærlighed til kodning.

Fortæl din professionelle rejse, og de bump som du havde på vejen – og hvad du lærte fra de bump.

13. Hvilken værdi har dit produkt/ydelse skabt?

Som jeg også indledte med, så passer direkte salg ikke til LinkedIn, men man må godt fra tid til anden dele historier omkring, hvordan produkter har skabt værdi for ens kunder. 

Hertil kan du tilføre, hvad det giver dig på det personlige plan, at dine kunder får X ud af dit produkt/ydelse. Man ser ofte, folk der deler, at de er stolte over en positiv kundehenvendelse. Hermed trækkes det mere ned på det personlige plan.

14. Din proces

Hvad er din arbejdsproces. Kan andre drage fordel af den måde, som du arbejder på? Måske du ikke er struktureret, men har fundet ud af en måde og være mere struktureret.

15. Spørg om hjælp

Der er en vis berøringsangst for dette på LinkedIn. Nogle er vildt gode til det, og andre ser det som en stor svaghed. Faktum er bare, at det giver vildt godt engagement og masser af inputs til dig.

16. Mere af det bedste

De post der performede bedst i løbet af det seneste halve år, del dem igen. Du har helt sikkert fået en større netværk siden da, og hermed vil de få gavn af det gode indhold.

17. Et provokerende spørgsmål

Engager dit netværk med en lidt provokerende spørgsmål – måske et som er pinligt at svare på. Svar altid selv og begrund i opslaget. Hermed er det lidt nemmere og det føles mere sikkert for dit netværk og bidrage.

18. Hvorfor elsker du dit arbejde?

Det er ikke salg, men det er din personlige oplevelse af dit arbejde og den virksomhed du arbejder for. Her kan du fortælle løs om, hvor fantastisk en virksomhed det er – men det skal være med afsæt i, hvordan det påvirker dig, din arbejdsmotivation, dine arbejdsopgaver/ dit arbejdsmiljø.

19. En træls erfaring fra dit arbejdsliv

Vi har alle sammen prøvet det. En dårlig oplevelse. En af dem som man husker. Og den må du gerne dele på LinkedIn, selvfølgelig uden at nævne virksomheden eller navnet på personen, særligt fordi at der ofte er andre, som har oplevet det samme. Her vil det være en god ide og tænke i oplevelser, som du tænker, at andre har oplevet. Det giver større mulighed for interaktion, da flere kan relatere sig til det.

20. En solstrålehistorie

Solstrålehistorier kan være mange ting. Men fælles for dem er, at slutningen kommer som sollyset bag en mørk og dyster himmel. Måske vil du anerkende en sælger eller en virksomhed, som har behandlet dig virkelig godt, måske har corona medført positive forandringer for dig (i modsætningen til mange andre). Et andet ord for samme er hero’s journey, altså hvor hovedpersonen først gennemgår modstand, før de overvinder og får succes i livet.

21. Italesæt et svært emne

Den er lidt mere tough end nogle af de andre opslags-ideer. Og det kan være mange forskellige emner: Det at være mor og forretningskvinde (og måske at måtte nedprioritere sine børn i perioder), det at stå uden arbejde og føle, at man har mistet sin identitet eller måske det at være blevet fyret. Kombiner det svære emne med noget positivt: Nogle ting er gået dårligt, men måske det også har medført noget positivt?

Giv en peptalk til dig selv eller til andre, som står i samme situation som dig. Folk elsker en god peptalk. You can do this girl/boy!

22. Opgør med fordomme på en opløftende måde

Der findes mange fordomme derude, og du er helt sikkert faldet over en eller flere. Italesæt det på LinkedIn, men uden at det bliver en kæmpe kritik af nogen. Du skal i stedet oplyse og uddanne omkring fordommen – og bring gerne dit personlige eksempel i spil.

23. Frem med fejlene

Blandt coaches, konsulenter og rådgivere er der generelt stor berøringsangst med fejl. Fordi DU er jo eksperten, og så må du jo ikke selv begå fejl. Men du må godt vise dine fejl. Det er autentisk, det er menneskeligt. Og det vinder ind. Jeg har selv skrevet om fejl på min LinkedIn profil. Eksempelvis om dengang jeg lavede en hel lydoptagelse uden at have tændt for lyden. Det en OMMER, som Tuborg reklamen siger.

24. En fiktiv historie med en pointe

Vi elsker allesammen en god historie. Og har du ikke selv en konkret historie, så opfind en! Det kunne være historien om lederen Betina, som er helt vildt træt af en medarbejder. Det er lige indtil hun opdager, at hvis hun begynder og spørger ind til medarbejderen, prøver at forstår medarbejderens situation, så får hun pludselig en meget gladere, mere effektiv og mere medgørlig medarbejder.

25. En ærlig snak om en relaterbar situation

De der situationer som alle kan nikke genkendende til. De giver ofte stort engagement på LinkedIn.

Hvordan møder kan gøres mere effektive med mindre snak, hvilke huskeregler man skal bruge til gode Teams møder eller hvordan hjemmeskoling og det effektive arbejdsliv er svære at kombinere

26. Karriere, jobsøgning og selvværd

De tre er populære emner på LinkedIn. Det er emner, som rigtig mange kan relatere til, og som rigtig mange gerne vil engagere sig i. Så måske du skulle overveje, om du vil skrive om en af de tre emner. Et eksempel kunne være hvordan mange i jobsøgningsfasen mister selvtillid, mister troen på sine egne evner.

27. Gode råd kan komme mange steder fra

En nyere trend på LinkedIn, særligt under corona hvor mange børn er hjemme 24/7, er at oversætte situationer/pointer/råd fra ens børn til ens professionelle virke.

28. Hvordan er du produktiv i dit arbejde?

Vi mennesker kredser meget omkring produktivitet. Vi vil gerne være produktive og være mere produktive. Har du nogle gode tips? Måske det bare er nogle lavpraktiske tips, det gør ikke noget. Lavpraktisk er nemt at konsumere og det vinder ind på LinkedIn.

29. Besvar spørgsmål fra dit netværk

Får du nogle af de samme spørgsmål fra dit netværk? Hjælper du dit netværk med nogle emner? Besvar dem i et opslag.

30. STOP

Gode råd kan også være, hvad man ikke skal gøre. Denne type posts får ofte en stor spredning, fordi folk bliver nysgerrige, hvis overskriften lyder ”Det her bør du STOPPE med, hvis du er X-rolle”. De vil derfor trykke ”læs mere”, hvilket giver en større spredning af dit opslag.