Inden jeg dykker ned i, hvordan du bliver en viral-dronning eller konge på Instagram, så lad os starte med nogle facts:
- Det er ejet af Facebook
- 1 milliard brugere benyttet Instagram hver måned
- Det er det tredje største sociale medie
- Det er det hurtigst voksende sociale medie
- Den største demografiske gruppe er mænd mellem 18-24 (Kilde: Paw Research Center)
1. Forstå dit publikum
Det kan lyde banalt. Men rigtig mange fejler på dette punkt i deres ageren på sociale medier. De forstår ikke deres publikum: Hvad er deres interesser og hvad vil du have af indhold.
Fokus er at skabe værdi for dit publikum. Jeg gentager lige, du skal skabe værdi for dit publikum!
For at forstå dit publikum, så start med at definer, hvem de egentlig er:
- Alder
- Køn
- Lokation
- Beskæftigelse
- Uddannelses niveau
- Hobbyer
Jo mere specifik du bliver, jo stærkere et fundament vil du have, når du skal i gang med at skabe værdi for dit publikum.
Hvis du skal gå viralt, så skal du ikke forsøge at nå alle, men i stedet forsøge at nå de personer, som er interesseret i, hvad du har at fortælle.
2. Opbyg et unikt brand
Jagten på dit unikke brand er en definerende faktor i adskillelsen mellem dig og dine konkurrenter. Måske du er den eneste, som sælger dit produkt. Hvad ja, så er din unikke faktor serveret på et sølvfad. Men for de fleste, om de sælger børnetøj, er mode influencer eller frisør, så er de ikke alene. Men frygt ej, det betyder ikke, at du ikke kan etablere en unik profil på Instagram.
På Instagram handler det netop ikke kun om produktet, men om den måde som der kommunikeres omkring produktet.
- Dit sprog
- Dine billeder
- Dit indhold
- Din farvepalette
Ovenstående kan bruges til at etablere dit unikke brand.
Tag bare et kig på nedenstående Instagram profiler. Det er tydeligt at afkode, at de hver især har deres eget visuelle brand. Dykker du lidt mere ned i profilerne, lad os f.eks. tage profilen Wehobby, en hobbyblog, så kan du se, at profilen udstråler enormt meget ”hygge” med billeder af dyner, levende lys samt gør brug af positive citater. Profiler kører desuden en farvepalettePå den måde skaber profilen din helt egen og gennemførte identitet.
3. Tag blændende billeder
Du ved det godt. Instagram er et visuelt medie. Det er et medie, som taler til øjnene. Og vi stopper op ved billeder, som er blændende flotte. Derfor, hvis du tager flotte billeder, så er din chance for at lande på Instagrams explore side langt større.
Men hvordan tager jeg bedre billeder:
- Brug et godt kamera, men du kan også komme langt med en Iphone.
- Lys, lys, lys. Husk altid og tage billede med godt naturligt lys. Det bliver bare bedre.
- Brug horisontale billeder. De optager mere plads på folks instagramprofiler. Det øger sandsynligheden for at andre stopper op ved dit billede, når de besøger din profil.
4. Værdi, værdi, værdi
Jeg kan simpelthen ikke understrege dette nok. Du skal tilføre dit publikum værdi. Det gør du ved at skrive en billedtekst, som sidder lige i skabet. Og her er det vigtigt, at du tænker meget over de første 2 linjer, fordi det er de første to linjer, som man ser. Det er dem, som skal få Instgram brugere, som altid scroller i en monsterfart til at stoppe op. Stoppe op ved DIT billede.
Dine 2 linjer:
- Får de folk til at stoppe op?
- Er det noget, som andre kan relatere til? Hvis man kan relatere til det, så er der langt større sandsynlighed for, at man vil engagere sig.
Andet indhold der skaber værdi er:
- Mini-guides
- Gode råd
- DIY, do it yourself beskrivelser (enten via video eller flere billeder)
5. Det er et socialt medie: Vær social
Instagram er et socialt medier, og det indebærer at du er social. Du skal interagere med dine følgere. Men det betyder også, at du skal engagere med dem fra din målgruppe, som ikke følger dig endnu. Og hvis de ikke kender til dig endnu, så gør de det i hvert fald efter, at du har smidt en kommentar til deres seneste billede.
6. Det bedste af det bedste
Hvis du ønsker, at dit indhold skal gå viralt, så er du nødt til at kigge på hvad for noget indhold, som performer bedst. Og her tænker jeg ikke på dit eget indhold, men det indhold fra andre brugere, inden for din niche, som performer godt.
Tag et kig på andre hashtags inden for din niche, hvad fungerer godt?
Hertil er det vigtigt at understrege, at du selvfølgelig ikke skal kopiere andres indhold. Men du kan godt lade dig inspirere af hastags, interessante billeder, billedtekster og bestemte filtre.
7. Orden i kalenderen
Konsistent er nøglen til vækst på sociale medier. Før du kan begynde og håbe på et viralt brag, så er du nødt til at være konsistent i det indhold, som du publicerer. Jo mere konsistent du publicerer indhold, jo større et datagrundlag har du også til at undersøge, hvilket indhold der performer bedst.
8. Samarbejde
Du kan få rigtig meget ud af en god samarbejdspartner. Der skal være plads til alle – så hvorfor ikke hjælpe hinanden til flere følgere fra hinanden. Et samarbejde kunne have mange former afhængig af, hvad du beskæftiger dig med. Er du influent, så kunne du lave profilbesøg hos andre influenter. Er du massør, så kunne du samarbejde med en anden indenfor samme branche – måske en der sælger ansigtbehandlinger? Mulighederne er mange.
Billede: Unsplash