Denne guide starter kontroversielt ud, fordi du troede med sikkerhed ikke, at 0 likes kunne betegnes som en succes. Og du skal måske tage overskriften med et gran salt, men hensigten er at udfordre hele vores kulturs store fokus på likes. I princippet kan 0 likes være en succes – afhængig af formålet med dit opslag.
Fokus på formålet
Du er altså nødt til at starte med formålet før, at du kan vurdere, hvad der er den rette metric at måle på.
✔️Jeg vil kun nå sælgere fra region hovedstaden
👉 Så tjek dit opslag statistik om du nåede ud til dem.
✔️Jeg vil bare gerne nå ud til så mange som muligt.
👉 Så er det kommentarerne, som du skal gå efter.
✔️Salg, salg, salg. Det er det eneste, der betyder noget.
👉 Har du fået nogle personlige henvendelser fra potentielle kunder?
Selv med 0 likes kan du få opfyldt dit mål.
Og hvis dit opslag alligevel har klaret sig dårligt, så husk og spørg dig selv: “Har jeg egentlig skabt værdi for den målgruppe, som jeg gerne ville nå ud til med mit opslag.
Er likes udebtydeligt?
Nu sidder du måske tilbage og tænker, “jamen er likes ligegyldigt?”. Og det klare svar er: Nej. Likes har betydning for algoritmen, altså det har betydning for, hvor mange der ser dit opslag. Men det er kommentarer, som er den helt store faktor, når det kommer til at øge dit opslags eksponering.
Nørdet indhold får færre likes
Når det kommer til antal likes, så har emnet en stor del at sige i forhold til, hvor mange likes, du kan forvente. Emner som “nyt job” eller “milepæl i ens karriere” genererer langt flere likes helt generelt set. Hvor imod nørdet indhold, som positionerer dig som specialist, får generelt langt færre likes.