Hvis vi skal gøre det helt kort, så består teksten i et LinkedIn opslag af 4 ting:
- En overskrift
- En tekst
- En CTA (call to action) f.eks. et spørgsmål
- Hashtags
Egentligt er det ret simpelt, og det er vigtigt at huske det som simpelt også, da du måske/måske ikke kan blive lidt forpustet af at læse nedenstående. Hvis du gør, så hold dig til overstående: Overskrift, tekst, CTA, hashtags – færdig!
Det kunne eksempelvis så sådan ud:
Forskellige dele, forskellige formål
Det er vigtigt, at du netop tænker et LinkedIn opslag på samme måde som en artikel i en avis – den har flere dele, som hver især har forskellige formål:
- Overskriftens formål: Skab interesse
- Tekstens formål: Giv indsigt, en pointe, et nyt perspektiv eller indblik i dit arbejdsliv
- CTA’ens formål: Få folk til at interagere med dit opslag, da dette øger rækkevidden, altså hvor mange der ser dit opslag
- Hashtags: Skaber rækkevidde overfor et publikum, som er interesseret i det emner, som du skriver om
Overskriften
Det er i overskriften, at du skal fange brugernes interesse. Overskriften er den krog, som skal få brugerne til at trykke på ”læs mere” (bare den handling øger faktisk rækkevidden af dit opslag). Det kunne du f.eks. gøre ved at:
- Stille et spørgsmål. Brug f.eks. frasen ”vidste du at?”. Når vi stille et spørgsmål, opnår vi en forlomme i kampen om interessen, fordi modtageren hjerte helt automatisk vil begynde at bearbejde svaret, når personen læser et spørgsmål.
- Præsenter emnet eller hovedkonklusionen, altså du starter med at dele det vigtigste først: ”Det vidste jeg ikke om økologisk jordbrug” i et opslag om en konference, hvor en af talerne fortalte om økologisk jordbrug.
- Brug tal, da det skaber overblik og øger sandsynligheden for at brugerne vil læse dit opslag. Prøv at tænke over dette næste gang du scroller igennem dit feed. Der er nemlig forskel på ”Få en masse nye learning omkring online undervisning”, ”Få 3 simple learnings omkring online undervisning”, kan du se det?
- Vær personlig. Folk på LinkedIn elsker personligt indhold, de vil gerne høre om dine arbejdsmæssigt sejre, hvorfor du elsker du arbejde etc. Derfor, når du fortæller om noget fra en personlig vinkel, så fanger det rigtig godt f.eks. ”I går havde jeg en virkelig spændende arbejdsdag”.
Teksten
Der er forskellige måder at gøre det på:
Opbyg teksten i pointer/argumenter
- Præsentér en nøglepointe eller indsigt, der understøtter opslagets hovedtema.
- Giv konkrete eksempler eller data, der understøtter pointen.
- Vis relevansen af pointen i forhold til emnet eller problemstillingen.
- Introducér en anden nøglepointe eller indsigt, der supplerer den første.
- Giv konkrete eksempler eller data, der understøtter pointen.
- Vis relevansen af pointen i forhold til emnet eller problemstillingen.
- (Valgfrit) Gentag processen for yderligere nøglepointe, men undgå at gøre opslaget for langt og uoverskueligt.
Fortæl din historie
Nogle gange har man bare en historie, som man vil fortælle. Fortæl din historie i kronologisk rækkefølge og slut af med den (store) pointe, der måske hænger sammen med din overskrift.
CTA = call to action
Hvad skal brugeren gøre, når han/hun har læst dit opslag? Måske det lyder som et dumt spørgsmål i dit hoved, men det skal du stille dig selv. Vi mennesker er virkelig dovne af natur – også online, og derfor kommenterer vi eksempelvis ikke bare sådan lige. Vi har brug for et skub.
Oftest på LinkedIn anbefaler jeg at opfordre til kommentarer ved at stille et spørgsmål. Og spørgsmålet behøver ikke at relatere direkte til din hovedpointe. Det må gerne være et mere bredt spørgsmål og det må meget gerne være et, som man kan svare ja eller nej til. Jo lettere det er at svare på, desto større sandsynlighed er der for, at folk svarer (igen.. dovne, dovne os).
Hashtags
Der findes to typer af hashtags på LinkedIn: Synligheds hashtags og brandede hashtags. Synlighedshashtags, som navnet indikerer, er til for at øge synligheden af dit opslag. Det er hashtags, som en større gruppe af brugere følger, og dit opslag vil dermed blive vist til en del af denne målgruppe.
Brandede hashtags er derimod ikke til for at skabe synlighed, men udelukkende for at understøtte dit brand. Det kan være et slogan, nogle værdier i har i organisationen – eller nogle andre ord eller budskaber, som I ønsker at modtagerne forbinder med jeres virksomhed.
Afsluttende tips:
Brug gerne emojis
…det tilføjer visuel kommunikation, og vi afkoder visuel kommunikation 60.000 gange hurtigere end tekst, ergo det øger læsevenligheden af dit opslag. Men som med så meget andet – gør det med måde.
Husk at tagge
Ikke hashtags, men tags. Man tagger en person eller organisation ved at skrive ”@” efterfulgt af navnet f.eks. @Line kohsel, og så vil min profil dukke op. Det er vigtigt at tagge relevante personer og/eller organisationer, da disse med høj sandsynlighed vil reagere på dit opslag – og deres handlinger øger rækkevidden af dit opslag.