Her handler det nemlig om, at have argumenterne i hus. Medarbejderne skal kunne se, hvad de personligt for ud af det – eller får du dem ikke med på vognen. Og det skal du – have dem med på vognen, fordi ellers kommer du ingen vegne med din LinkedIn virksomhedsprofil.
Hvis dine medarbejdere ikke støtter op omkring virksomhedens tilstedeværelse på LinkedIn via deres personlige profiler, så kan du ligeså godt droppe LinkedIn og dine ambitioner om øget kendskab, fastholdelse af kunder og indtægt fra nye.
Jeg ved godt, at det er hårdt sagt, men det er ikke desto mindre sandheden.
Alright, vi skal altså have dine medarbejdere eller kollegaer med på LinkedIn-vognen, og vi skal have dem overbevist om, at det her – det er den fedeste vogn i hele [indsæt selv].
Du hverken kan tvinge medarbejderne på LinkedIn – rent juridisk, men dertil bliver det heller gode resultater, som du får ud af det. Det autentiske og troværdige ved at have medarbejder ambassadører kommer sjældent frem, hvis de tvinges.
Derfor skal du fortælle medarbejderne/kollegaerne om, hvad de selv får ud af det samt være 100% åben om, at det er en win-win, hvor virksomheden selvfølgelig selv er interesseret i den synlighed, som de skaber.
9 gode argumenter som du kan bruge
1.Netværksopbygning
Medarbejdere kan udbygge deres professionelle netværk ved at oprette forbindelser med kolleger, kunder, samarbejdspartnere og branchefolk på LinkedIn.
2.Inspiration og faglig udvikling
LinkedIn tilbyder adgang til artikler, diskussioner og webinarer, der kan hjælpe medarbejderne med at forbedre deres færdigheder og holde sig opdateret inden for deres felt. Man kan også følge branchefolk med flere og blive inspireret af den viden og indsigt, som de deler på LinkedIn.
3.Karrieremuligheder
Ved at være aktive på LinkedIn kan medarbejderne, øger medarbejderen syn egen synlighed, og synlighed overfor de rette personer kan føre til nye muligheder – om det er nye jobs, bestyrelsesposter eller faglige fællesskaber som styrker dit CV. Jeg ved godt, at du sikkert vil være lidt vævende omkring denne, men så igen de får med sikkerhed henvender fra rekrutteringskonsulenter i forvejen, derfor handler det mere om, at du skal sørge for at de er glade for ar arbejde hos jeres virksomhed.
4.Personlig branding
Medarbejdere kan bruge LinkedIn til at opbygge og pleje deres personlige brand ved at fremvise deres ekspertise, færdigheder og præstationer.
5.Deling af viden
LinkedIn giver medarbejderne mulighed for at dele deres indsigt og viden med deres netværk, hvilket kan øge deres anerkendelse og status inden for deres branche.
6.Gruppedeltagelse
Medarbejdere kan deltage i LinkedIn-grupper relateret til deres fagområde, hvor de kan lære af andre, stille spørgsmål og udveksle ideer. En form for online ERFA, hvor man ikke kun får sparring fra de lokale inden for ens fagområde…
7.Feedback og anerkendelse
Medarbejderne kan modtage anbefalinger og anerkendelse fra kolleger og kontakter på LinkedIn, hvilket kan styrke deres omdømme og selvtilfredshed.
8.Mentorordninger
LinkedIn kan bruges til at finde mentorer eller blive mentor for andre inden for ens fagområde, hvilket kan bidrage til personlig og professionel udvikling.
9.Styrkelse af virksomhedens brand
Når medarbejdere er aktive på LinkedIn og repræsenterer deres virksomhed på en positiv måde, bidrager det til at styrke virksomhedens brand, hvilket igen kan skabe nye forretningsmuligheder og øget kendskab til virksomheden.